Hoe kies je het juiste huidverzorgingsmerk?

Er zijn miljoenen verschillende huidverzorgingsmerken verkrijgbaar alleen al in Nederland, het wordt ons dus niet echt makkelijk gemaakt bij het kiezen van de juiste huidverzorging. In deze blog wil ik het vooral hebben over de ‘duurdere’ huidverzorgingsmerken. Waar moet je rekening mee houden wanneer je kiest voor een duur huidverzorgingsmerk?

Hoe kies je het juiste huidverzorgingsmerk?

De twee belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen bij de keuze voor een ‘duur’ huidverzorgingsmerk zijn:

  1. Zijn de resultaten die worden beloofd realistisch als we er met een gezond verstand over na denken?
  2. Zijn de ingrediënten van hoge kwaliteit en is de verpakking voldoende beveiligd om de producten ‘vers’ te houden?

De huidverzorgings-markt is gevuld met producten die ‘hoop in een fles’ verkopen. Wanneer je genoeg geld hebt om de duurdere huidverzorgingsproducten te kopen, just for fun, dan is dit natuurlijk hartstikke leuk. Maar wanneer je juist een hoog rendement wilt op je huidverzorginsinvestering dan is het belangrijk dat je de claims van het product onderzoekt!

De 500 DALTON regel

Grote moleculen zullen niet in je huid terecht komen en dus niet de huid kunnen geven wat het nodig heeft. De 500 DALTON regel verklaart dat wanneer moleculen groter zijn dan 500 DALTON, dit geen effect zal hebben voor de huid. Het product komt wel op de huid maar zal niet IN de huid gaan.

Collageen vermindert rimpels

Het beste voorbeeld hiervoor is dat er collageen toegevoegd wordt aan crèmes. We weten allemaal dat rimpels ontstaan door het verlies van collageen in de huid. Het is verleidelijk om te denken dat we gewoon collageen op kunnen smeren en dit zo weer terug kunnen brengen, helaas werkt het niet zo.

Je huid is goed in de buitenwereld, de buitenwereld te houden en de interne wereld de interne wereld te laten. Collageen, als molecuul, is groter dan 500 DALTON en is dus te groot om vanaf buiten de huid in te komen. Het aanbrengen van een crème met collageen als toevoeging is dus tijdverspilling.

Om meer collageen in de huidlaag te krijgen moet je ingrediënten of apparaten gebruiken die collageen stimuleren. Dit is de enige manier om dat te doen. Bewezen ingrediënten zijn retinoïden, glycolzuur en vitamine C.

Speelt de prijs een rol bij het verkrijgen van hoogwaardige resultaten?

Met andere woorden, is een duurder product of huidverzorgingsmerk meestal beter? Prijs van een product kan zeker een factor zijn, dit omdat hoogwaardige ingrediënten en stabiele formuleringen gewoonweg geld kosten. Wanneer je bij de wat ‘lastigere’ ingrediënten komt zoals vitamine C of retinol, dan is dit echt belangrijk. Let wel op dat de prijs niet altijd op kwaliteit hoeft te duiden. Wanneer er maar een kleine hoeveelheid van de ‘actieve stof’ in het product bevindt zullen de resultaten je teleur gaan stellen.

De prijs van de verpakking

Bij het gebruik van hoogwaardige ingrediënten zijn luchtdichte verpakkingen die kwetsbare actieve stoffen conserveren een MUST! Maar hier hangt wel een prijskaartje aan. Luxe verpakkingen zullen ook vaak duurder zijn en dus het prijskaartje van het product verhogen.

Als laatste zullen fabrikanten van kleinere partijen, hogere kosten hebben om unieke formuleringen te produceren. Het is goedkoper om massaproducten op industrieel niveau te produceren, maar veel kleine bedrijven werken op een kleine productieschaal. Dit is vooral belangrijk bij natuurlijke formuleringen met een korte houdbaarheid. Als je een kleinschalig product wilt, wordt dit automatisch ook een duurder product, maar is het vaak wel de moeite waard.

Huidverzorginsmerk op TOP niveau!

Bij Palais des Cosmétiques maken wij gebruik van 3 verschillende huidverzorgingsproducten met allemaal een verschillend prijskaartje. Ons meest kostbare product is La Colline, daarna Murad en Céll Fùsion C. Deze producten zijn allemaal producten met hoogwaardige ingrediënten waardoor de prijzen hoger liggen dan de gemiddelde huidverzorgingsproducten. Lees hier meer over de merken die wij in ons instituut dragen.

nl_NL